Heldagsutflykt! Tisdag 24 April

Solen tittade änligen fram idag! Vi packade genast med allt som kan tänkas behövas för en hel dag ute och gav oss iväg.

Målet var en av alla lekparkerna i närområdet och där blev det full fart på barnen. Det var många nya saker att utforska: Kan jag klättra ända upp? Hur högt vågar jag gunga? Hur långt kan jag balansera på den där stocken? Hur fort går det att åka i rutschkanan? Och törs jag verkligen prova?

Till lunch grillade vi hamburgare och åt frukt till efterrätt. Efter maten bäddade vi ner sovbarnen i vagnarna och sedan gick vi en lång "omväg" tillbaka till förskolan. Vi gick förbi och kikade på Korsta skolan och våra blivande förskoleklassbarn tittade nyfiket dit och pratade glatt om att -snart, snart ska vi börja där! Efter sommaren!
En aning solröda på kinderna var vi tillbaka på förskolan igen där barnen fortsatte leken ute på gården. En härlig dag helt enkelt!

   Mille hittade en mycket intressant leksak!       

Föräldramötet tisdag 17 april

Protokoll 

#Alla hälsas välkomna. Jättekul att så många kunde komma!

#Dokumentationer- vi dokumenterar barnens utveckling & lärande och barnens vardag här i förskolan. Att dokumentera barnens utveckling & lärande är ett viktigt pedagogiskt verktyg som vi i förskolan är skyldiga att använda oss av enligt Lpfö-98. Dokumentationerna sätts in i barnens personliga pärmar som finns tillgängliga för barnen att titta i. Detta för att synliggöra deras utveckling och lärande för dem själva. Ni föräldrar är naturligtvis välkomna att titta ni också, vi har även den digitala fotoramen i hallen.

#HLR- Hjärt och LungRäddning- vi kan erbjuda 5 föräldrar att genomgå en HLR-kurs för barn den 14/5 kl.17.30 för en avgift på 200kr (samma pris som vi pedagoger betalar). Först till kvarn! Anmälan i hallen.

#Sommar och semester- vi vill att ni så snart som möjligt lämnar in semesterlappen! Precis som oss vuxna, behöver även barnen en sammanhängande ledighet för att hämta nya krafter inför hösten!

#Klämdagarna: måndag 30/4 och fredag 18/5, vi vill att ni så snart som möjligt fyller i listan i hallen- om ert barn blir lediga eller inte.

#Föräldraråd- vi fick 2 representanter till föräldrarådet: Robert och Monika. Vi ser gärna att fler föräldrar anmäler sig, VAR MED OCH PÅVERKA VÅR VERKSAMHET, DITT BARNS VARDAG HOS OSS! Första mötet blir i slutet av september. Lägg gärna förslag på förändringar/förbättringar i den Lilla lådan för stora ideèr, den finns i entrèhallen, du får vara anonym.

#Höstens TEMA- VATTEN, under temarbetet får vi in alla läroplanens delar. Tema vatten är ett roligt och spännande tema, här finns många experiment att göra och mycket att utforska.

#Sjukdomar- Allmäntillståndet gäller! Barnen måste orka med en hel dag i förskolan oavsett om vi går på utflykt eller vad vi gör, tänk på att tempot här är mycket högre. Vid feber gäller 24h feberfria timmar i hemmet, vid diarrè skall barnen vara hemma 48h efter senaste diarrè/kräkning för att minska risken för smittospridning.

#Kläder- MÄRK BARNENS KLÄDER och se igenom dina barns extrakläder- ta hem det som inte är aktuellt för säsongen, kolla storlekar, finns ombyten osv.

#Utemiljön- vi har pratat med representanter för vår hyresvärd och detta är på G; de har just lagat grinden ner mot trappen, asfalten utanför entrèn skall bytas (då kan vi köpa in cyklar och trampbilar), vi har önskat staket runt gården där detta saknas och de har varit här och tittat på detta och sandlådorna kommer att fyllas på. När detta är åtgärdat kommer vi att ansöka om att få anlägga en mindre hinderbana i gräset utanför entrèn.

#6-års – information ang. barnen som skall gå upp till förskoleklass lämnas ut.

#Utvecklingssamtal- vi kommer att ha avslutningssamtal med 6-åringarnas föräldrar. Då vi endast haft barnen i några månader väntar vi med att ha samtal med övriga barns föräldrar till hösten, om ni inte önskar annat.

#Sommaravslutning- vi kommer att avsluta terminen med en snabb städninga av förskolans gård, sedan grillar vi och leker lite lekar tillsammans, barn, syskon, föräldrar och personal även mor- och farföräldrar är välkomna. Ta med ett glatt humör, vi bjuder på resten J

#Bloggen- nu har förskolan en egen blogg som ni alla, nya som gamla föräldrar, kan följa! Kolla in oss på: drakstadensforskolas.blogg.se

 

Med vänlig hälsning

Drakfröknarna

Våra lokaler

 
Skapandeateljén


Lättillgängligt för både stora & små drakar!


Målarateljén




Vår härligt ljusa, stora lekhall!





Läs- & samlingsrummet






Mattestation, legobord & musikhörna


En del av vår hall

Matrummet

Kost

Vi tillagar näringsrika och hälsosamma måltider här i förskolans kök och vi försöker undvika halvfabrikat så långt det går. Vid önskemål från barnen tillagar vi dock ibland potatisbullar, fiskpinnar och fiskbullar. Grönsaker serveras till frukost, lunch och mellanmål. Vi har även fruktstund minst en gång per dag.

Lunchen inleds med att barnen själva tar för sig av vår salladsbuffé som innehåller både varma och kalla grönsaker, bönor, kikärtor och olika typer av sallader.
En gång i veckan serverar vi rykande het Draksoppa som kan varieras i det oändliga med exempelvis köttfärs, kyckling, fisk, pasta, skaldjur, ris, grönsaker, nudlar, potatis. Men den magiska Drakkryddan är dock densamma i alla soppans variationer!

   

Ni som föräldrar

Trygga föräldrar ger trygga barn!

Vi vet att ni som föräldrar lämnar det käraste ni har till oss och vi lovar att göra vårt allra bästa för att Ert/Era barn och Ni ska känna Er trygga med oss. Ni är oerhört betydelsefulla för oss och för vår verksamhet! För oss är det viktigt med en naturlig och öppen kontakt mellan personal och föräldrar så att barnen känner att hem och förskola samarbetar. Vid lämning och hämtning ges bra tillfällen till att utbyta information med varandra.

I tamburen hittar ni information från oss på förskolan och en gång per läsår, eller vid behov, har vi utvecklingssamtal då vi får tala mer ostört. Vi har även föräldramöte en gång per termin då vi ger aktuell information om verksamheten. Ni som föräldrar är betydelsefulla för vår verksamhet då ni kan vara med och påverka allt från den mat vi serverar, vår pedagogiska verksamhet och barnens ute- och innemiljö med mera. Därför hoppas vi på att vi varje läsår får ihop ett föräldraråd med representanter från föräldragruppen.

Utemiljö

Vi har en utomhusgård för varierande lek, något för alla barn oavsett ålder och årstid. Vi promenerar ofta till närområdets olika lekparker. Många gånger har spännande upptäckter på vägen till något gjort att vi ändrat vår ursprungliga plan -det är inte målet som är målet, det är resan på väg dit! 

I naturen hämtar vi även hem naturmaterial som vi sedan använder i vårt skapande.
Skog och natur är ett naturligt inslag som främjar barnens utveckling och lärande. En gång i veckan går vi på utflykt och om vädret tillåter äter vi då lunch ute. Varm choklad, ostmackor, grillad hamburgare och korv eller kanske en hemlagad, matig sallad smakar himmelskt gott ute i friska luften!

                

Temaarbete

Vi utmanar och utnyttjar barnens naturliga nyfikenhet genom vår kvalitativa och kreativa miljö och vi använder oss av ett tematiskt arbetssätt. Exempel på olika teman som vi kommer att arbeta med i framtiden är Färg&form, Sagor och Vatten. Temaarbete är ett pedagogiskt verktyg som under arbetets gång har en röd tråd från början till slut. Oavsett vilket tema vi arbetar med får vi in strävansmålen som står i läroplanen: barns inflytande, skapande, drama, rörelse, teknik, experiment av olika slag, det främjar samarbete mellan barnen, matematisk logik, att se helhet och detaljer, taktil stimulans, kognitiv förståelse, språklig medvetenhet och en mängd andra nyttiga erfarenheter.

Samling

….har vi dagligen. I samlingen uppmärksammas alla barn i olika hälsningssånger. Vi använder oss av upplevelselådor, språk- och matematikpåsar, instrument, årstidscirkeln och resväskan & den flygande mattan tar oss till exotiska platser. Vi har även sångkort där vi uppmärksammar traditionella barnvisor men vi sjunger även nyare versioner som exempelvis Rockspindeln som bygger på Imse Vimse Spindel. Vi använder rörelse till sånger och musik, vilket främjar den språkliga utvecklingen och inlärningen.


    

Skapande i våra ateljéer

Vi erbjuder barnen en kvalitativ verksamhet som stimulerar och utmanar. De ges möjlighet att utveckla sin kreativa förmåga genom skapande i varierande material och tekniker. Materialet finns lätttillgängligt för barnen själva och byts ständigt ut och förnyas. Här ser vi att barnen stortrivs och deras fantasi flödar! Naturens egna material blandas med allt från tejp, flirtkulor, kapsyler, stenar, kottar, pärlor i alla färger och storlekar, makaroner, papper i flera möjliga kulörer och strukturer, olika typer av färger och pennor med mera, med mera…

Här finns även möjlighet för barnen att klä ut sig –klänningar, olika typer av caper, spidermandräkter blandas med högklackade skor, ögonbindlar, smycken, hattar, finger- och handdockor med mera, med mera… I teater Drakstaden spelas de mest fantastiska scener upp!

I vårat våtrum får barnen måla fritt vid bordet eller ståendes vid staflier och sittandes/liggandes på golvet för att tillsammans göra en lång gruppteckning. Här har vi även vattenlek och experiment med såpbubblor.

      

Traditioner & högtider

Förskolorna är idag en kulturell och social mötesplats och vi vill uppmärksamma våra svenska traditioner och högtider men även lyfta fram andra länders traditioner, högtider, kultur och matkultur. Vid ett antal gånger per termin tillagar vi mat från andra kulturer exempelvis couscous från Tunisien och paella från Spanien.

       

 

Dokumentation

Vi arbetar kontinuerligt med dokumentation för att synliggöra barnens utveckling och lärande som en del i det dagliga arbetet. För oss är kameran ett väldigt viktigt arbetsredskap. Med bild och text i barnens egna portfolios uppmärksammas de själva på sin utveckling och lärande. Föräldrarna får ta del av sitt barns portfolios men även se hur barnens dag har sett ut i den digitala fotoramen i hallen.

Vår vision

Vi strävar efter att skapa trygghet i barngruppen och visa på vikten av att respektera varandra genom att föregå med gott exempel och genom att arbeta i samförstånd med barnen på deras nivå. Det ska alltid finnas en trygg famn för barnen att krypa upp i, de ska våga be om hjälp och säga till om något inte känns bra. Därefter bygger vi vidare utifrån barnens intresse och önskemål och lust att lära. Vi arbetar med, som det står i läroplanen, att se till så varje barn får sina behov respekterade och tillgodosedda och att barnen får uppleva sitt eget värde. Vi vill också ge det enskilda barnet en möjlighet till utveckling och lärande.

Läroplan för förskolan, Lpfö 98 reviderad 2010.

Läroplanen är en förordning fastställd av regeringen som trädde i kraft 1998 när daghemmen/dagis blev FÖRSKOLA. Alla förskolor är skyldiga att följa Lpfö 98.

Förskolan är nu det första steget i barnens utbildning, vi bedriver en pedagogisk verksamhet för att främja barnens utveckling och lärande. I Lpfö 98 beskrivs förskolans värdegrund och uppdrag, det finns tydliga mål och riktlinjer att följa gällande normer, värden, utveckling, lärande, barns inflytande, samarbete förskola-hem, samverkan med förskoleklass, skola, fritid och fritidshem. Arbetet skall, enligt Lpfö, följas upp, utvärderas och utvecklas.

Välkommen att kika in till oss på Drakstaden!

Här hittar du info om Stordrakar, Smådrakar och om oss Drakpersonal förstås!

RSS 2.0