5 myror är fler än 4 elefanter!

Regnet hänger i luften nu på förmiddagen så vi myser inne istället :)

Stordrakarna experimenterar...

 ...med att plantera fem olika "frön" i avklippta mjölkpaket. Vad kommer att växa upp? Vad kommer inte att växa upp? Spännande :)

Vårt tema för terminen är ju Natur & Teknik. Här har vi massor att arbeta med, mycket att upptäcka och utforska och i läroplanen för förskolan står det klart och tydligt att vi ska sträva efter att barnen:

utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,

utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,  

utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap, 
 

utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar, 
 
utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap

 

 Vi på förskolan ska också arbeta med:

  • ta vara på barns vetgirighet, vilja och lust att lära samt stärka barns tillit till den egna förmågan

,(Ur Lpfö -98, reviderad 2010.)

Nedan ser ni bilder på ett av våra projekt där vi arbetar i grupperna Stordrakarna & Smådrakarna.

 
 

”Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö-och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhåll­ningssätt och en positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet. Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Verksamheten ska hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid.”

(Lpfö -98, reviderad 2010).

 

Fortsättning följer...

 

 

Klockan och rutiner

Många av barnen är nyfikna på klockan och många vill veta vilken tid de blir hämtade och andra är nyfikna på vilka som redan har kommit medan vissa av barnen vet exakt vid vilken rutin under dagen de brukar bli hämtade och inte alls bryr sig förrän de känner att den tiden gått....
 
För att jobba in lite kunskap om klockan ser det nu ut på  följande vis i entré hallen:
 
 
Här vill vi att NI föräldrar, tillsammans med barnet, sätter upp ert barns foto på morgonen när ni kommer, vid den tid som passar efter det schema ni lämnat. med den nedre klockan kan ni visa hur klockan ser ut den tid ni kommer att hämta barnet  (glöm  inte att berätta hur mycket klockan är)
Samtidigt kan barnet se vilka kompisar som redan kommit.
 
Ofta när det börjar kurra i barnens mage undrar de NÄR vi ska äta, därför har vi satt upp några extra klockor i matrummet så att det är lätt åtkomligt för oss att prata tid och klocka med barnen.
Här är det den nedre klockan som visa "just nu tiden".
 
 
 
 
 
 
 
 

Utflykt inomhus!

Onsdag är ju vår utflyktsdag, men då regnet fullkomligt öste ner utanför så fick vi tänka om!
Kan vi ha utflykt inomhus?
Jajamänsan, det kan vi!
Sagt och gjort: vi går på skattjakt i olika miljöer :)
 
Första stoppet var skapande rummet som förvandlats till natt med hoande ugglor och djungelljud.

Ingen skatt här så vi gick vidare...
....till ett stort hav med isflak som vi måste försöka hoppa emellan!

Ingen skatt här heller?
Nää!
Då går vi vidare!

Vi stötte på drakar.
Men dom var inte farliga för Kristin provade att klappa en!
 
Vi kom till ett berg som vi måste klättra över!
 

Å där var den -Skatten!
Mitt bland alla djur såsom drakar, flodhästar och apor :)
 
Efter fruktstunden fortsatte barnen själva att leka i det mörka rummet och hoppa bland isflak :)
 
 

Planeringsdag i säkerhetens tecken!


Idag har vi personal, som ni föräldrar redan vet, haft planeringsdag. Förutom allt planerande så har vi också hunnit med att ha räddningstjänsten hos oss på förskolan. Vi har bland annat fått prova på att testa handsläckare på en brinnande kastrull samt använda brandfilt på en brinnande "docka". Och även fast vi givetvis har en godkänd förskolelokal så har vi fått ytterligare feedback på hur vi kan förebygga olika scenarion i framtiden. Att ha fått prova på att faktiskt använda brandsläckare och brandfilt ger en helt annan trygghet  hos oss. 






Efter lunch hade vi HLR-kurs där vi fick friska upp våra kunskaper i Kedjan som räddar liv, vi fick träna på bröstkompressioner, göra inblåsningar, hur vi ska göra om ett barn får kramp, vi övade också på att få bort föremål som fastnat i halsen och så vidare. 

Sammantaget en lärorik och mycket viktig dag för oss! Vi ses imorgon igen alla drakar & föräldrar :)

Fredagens lunch!

...är älggryta med gula kantareller & kokt potatis!

Material från föräldramötet

För er som inte kunde närvara vid föräldramötet lägger vi ut det Power Point- material som vi hade som utgångspunkt.
 
 
 
Vi informerade även om höstens tema och nedan kan ni läsa om hur vi ska arbeta och varför vi valt detta tema:

 

Höstens tema: Natur & teknik

Förskolans nya läroplan, Lpfö -98 (reviderad 2010), ger tydligare lärandemål inom bl.a. naturvetenskap och teknik. 

Förskolans uppdrag:

”Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö-och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhåll­ningssätt och en positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet. Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Verksamheten ska hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid.”

(Lpfö -98, reviderad 2010).

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn:

  •  tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld
  • utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
  •  utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,  
  • utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap, 
  • utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar, 
  • utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap (Lpfö -98, reviderad 2010).

Varför arbeta med naturvetenskapliga experiment?

  • Förklara  vår omvärld
  • Lära  sig problemlösning
  • Barn vill experimentera, hitta problem och lösa dem.

Hur ska vi arbeta med detta?

  • Iaktta likheter och olikheter
  • Beskriva
  • Jämföra
  • Utgå från barnets vardagsvärld
  • Ordna och se mönster

 

Vid en av våra första utflykter denna termin hittade vi en stor myrstack som barnen tyckte var väldigt spännande att titta på. En mängd frågor om myror dök upp så vi bestämde oss för att fördjupa oss i detta. Vi ser detta som en start på vår resa i höst  inom naturens och teknikens värld.

Vi diskuterade även om vi ska ha lätt-, mellan-, eller standardmjölk. Majoriteten valde standardmjölk så det kör vi på i fortsättningen.

För att undvika alltför mycket socker så gör vi en uppsamling av barnens födelsedagar och firar alla månadens födelsedagsbarn den sista torsdagen varje månad. Och så äter vi något smarrigt då. Dock uppmärksammas varje födelsedagsbarn enskilt med ballonger, present och sång på SIN dag.

En hel del annat hann vi också med att avhandla under kvällen :)

Återigen -Tack alla Drakföräldrar!

//Ronney, Jeanette, Kristin & Ida

 

 

 

 

Hjärtligt tack för stor uppslutning på gårdagens föräldramöte <3

Väldigt roligt att såå många kunde vara med! Å tack för de fina kommentarerna -det värmer våra hjärtan och gör det ännu roligare att gå till jobbet. Ni föräldrar är väldigt viktiga för vår verksamhet. Nu håller vi tummarna för att fler av er hoppar med i föräldrarådet ;)
 
Å stort tack till Eriks mamma Monika för fotoböckerna med bilder från vårens bondgårdsbesök!
Mycket uppskattat ska du veta :) Nu kan vi bläddra och minnas hur härlig & lärorik den dagen var.
 
(fotograf: Veronica Bergqvist. Titta gärna in på hennes sida på Veronica Bergqvist foto)
 
 

Just nu: kl 10.02 den 12/9 2013!

Bildbomb från veckan som gått!

 
Helstekt laxfilé
Korvgryta med rotsaker
Fylld älgfärslimpa med kokt potatis
Nils bjöd på bananglass, dvs banan på pinne vänd i choklad & strössel el kokos. Mycket gott!
Sagostund ute på filten!
Utflykt till annan lekpark i området!
 
 

Helgens projekt färdigt!

En dubbelgarderob i Sagorummet har under helgen förvandlats till en -mysig kompiskoja! Några titthål i mellanväggen så man kan kika på varandra , lampor med rörelsesensor i taket och vips har barnen ett ställe att sitta och filura på :)
Ska bli roligt att se våra Drakars reaktion imorgon måndag!

Välkommen att kika in till oss på Drakstaden!

Här hittar du info om Stordrakar, Smådrakar och om oss Drakpersonal förstås!

RSS 2.0