Föreläsningar om mångfald


I stadshuset tillbringar jag min dag, en dag fylld av föreläsningar om språkutveckling: ett arbete som kommer att gynna ALLA BARN! Hit har till och med kommunala förskolor skickat sin personal (har sällskap av gamla kollegor😃) ha en bra dag allihop😍 //Jeanette 

Just nu: Maskeraddisco👍


Paus: Fruktstund vankas😍

Just nu: Fri lek


Hunden och benet! Lekledaren Sara ger förslag och barnen väljer:-)

Matematik i förskolan


Att baka i förskolan innebär inte "bara" att resultatet blir gott! Tillsammans räknade vi ihop ett dubblat recept och hällde ner ingredienserna i bunken och sedan DELADE vi degen... MATTE i förskolan alltså😜

Teknikflaskor!


Det må så vara att du "bara" ser flaskor fyllda med grejer... Men vi ser flaskor fyllda med språkutveckling och teknik; vad finns i flaskan?  Vad händer om jag snurrar eller rullar dom? Varför blir det så? Hur låter det? Varför låter det olika? Det finns oändligt med frågor att ställa, undersöka och leta svar på. 

Lax till måndagslunch 😍


Vi myser med långbord!

Höstlovet började med lite krattning i


Här jobbar vi ute i den friska höstluften😜 sedan går vi in och pysslar lite👍

Spindeltryck pågår



Höstlovspyssel pågår



Teknik i förskolan

Vid vårt senaste besök till biblioteket lånade vi en bok om broar och tunnlar.
När vi läste boken, som handlar om olika konstruktioner av broar (SPÄNNANDE!!!), började vi prata om det stora brobygget över ”sundsvallssundet”.
 ALLA barn visste om att det höll på att byggas en bro så vi bestämde oss för att gå ner till vattnet och titta.
 
Efter en lagom lång promenad kom vi äntligen fram till en plats där vi kunde se båda sidorna av bron. Vi tittade på konstruktionen och pratade om pelarna som vägen ska ligga på och om hur de lyfter upp delarna osv. JÄTTESPÄNNANDE!!!
Förskolan ska sträva efter att varje barn:
"tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld..." Lpfö-98, rev 2010
 
När vi kom tillbaka till förskolan var det uppdukat för BROBYGGE =-)
 
Mitt på scenen gick en lång och bred å som barnen fick bygga broar över.
 
 
 

Förskollärare ska ansvara för att:                                                  

"barnet stimuleras och utmanas i sitt intresse för naturvetenskap och teknik..." Lpfö-98, rev 2010
 
Det var en ett spännande tema och barnen gillar verkligen skapande och här var det ju TEKNIK som var i centrum och det klarade de alldeles utmärkt!
 
 
 Förskolan ska sträva efter att varje barn:
"utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar...." Lpfö-98, rev 2010
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kl 10.37 på utflykt!



1

Anledningen att vi lösenordsskyddar vår blogg...

...är (som vi redan nämnt för somliga av er) reaktionen som vi fått på tidningsreportaget om att vi uppmärksammade den muslimska högtiden Eid. Vi kunde aldrig ana att det finns så mycket fördomar, okunskap, trångsynthet, ilska m.m.!
Anledningen att vi på förskolan uppmärksammar olika traditioner, lagar landstraditionella maträtter samt berättar lite kort om varför exempelvis Kina firar nyår efter oss osv. är för att vi enligt förskolans läroplan, Lpfö 98, skall jobba med mångfald. Vi ska visa barnen att det finns olika traditioner och seder beroende på vilken del av världen vi kommer ifrån.
För är det inte genom kunskap vi får bort fördomar? Vi tror det! Vi vill att Drakstadens alla barn ska komma till skolans värld och vara öppna för det som anses "annorlunda" och införstådda med att alla är lika värda oavsett bakgrund, hudfärg, religion osv. osv. Denna gång var det ett barn som är muslim vars mat-tradition vi visade upp och genast strömmade elaka mail och kommentarer in till oss från människor som inte vill se helheten utan väljer att plocka ut lösrykta delar, och som väljer att fortsätta se ned på sådant som för dom är okänt och främmande. Vi vill dock poängtera att vi inte på något vis pratar religionsfrågor med era barn. Vi väljer ut något som speglar landets kultur som t e x mat, sagor och musik/dans.
 
Vi citerar nedan direkt ur förskolans läroplan:
"Förskolan ska uppmuntra och stärka barnens medkänsla och inlevelse i andra människors situation. Verksamheten ska präglas av omsorg om individens välbefinnande och utveckling. Inget barn ska i förskolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning hos någon anhörig eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Verksamheten ska syfta till att barnens förmåga till empati och omtanke om andra utvecklas, liksom öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar och levnadssätt. Barns behov av att på olika sätt få reflektera över och dela sina tankar om livsfrågor med andra ska stödjas.

Den växande rörligheten över nationsgränserna skapar en kulturell mångfald i förskolan, som ger barnen möjligheter att grundlägga respekt och aktning för varje människa oavsett bakgrund". (lpfö 98, s.4)

"Förskolan ska ta hänsyn till att barn lever i olika livsmiljöer och att barn med de egna erfarenheterna som grund söker förstå och skapa sammanhang och mening. De vuxna ska ge barnen stöd i att utveckla tillit och självförtroende. Barnens nyfikenhet, företagsamhet och intressen ska uppmuntras och deras vilja och lust att lära ska stimuleras. I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa.

Det svenska samhällets internationalisering ställer höga krav på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell mångfald. Förskolan är en social och kulturell mötesplats som kan stärka denna förmåga och förbereda barnen för ett liv i ett alltmer internationaliserat samhälle. Medvetenhet om det egna kulturarvet och delaktighet i andras kultur ska bidra till att barnen utvecklar sin förmåga att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Förskolan kan bidra till att barn som tillhör de nationella minoriteterna och barn med utländsk bakgrund får stöd i att utveckla en flerkulturell tillhörighet.". (lpfö 98, s. 6)

 

Ha de så gott alla Drakföräldrar!


 

Oct. 10, 2013

Äpplen, äpplen, äpplen!

Jeanette har äpplen i massor hemma i sin trädgård och vi har smaskat äpple flera gånger varje dag i flera veckor nu. Vi har också äpplen i en stor korg utanför vår entredörr med en "varsågod att ta hem äpplen"-lapp till föräldrarna, då och då händer det att barnen själva tar ett äpple och sitter sig för en spontan fruktstund :)
Å till mellis idag har vi bakat en nyttig äppelpaj med fiberhavregryn, pumpakärnor, solrosfrön, rågsikt, smör & bara lite, lite socker. Serveras med en klick grädde. Gäller att ta tillvara på naturens gåvor!

Å lite mera höstpyssel...

Höstpyssel!

Här har barnen målat sin Höstskog. Magiskt resultat!

Det finns inget dåligt väder!

...bara mindre bra kläder :)
Vi trotsade regnet och gick ut ändå. Utflykt till vattnet med korvgrillning stod på schemat. Barnen bryr sig inte om att det regnar -tvärtom så har de jätteskoj och kommer på många nya lekar! 
 
 
Förra veckans brandövning resulterade i att barnen började krypa under röken! Det kändes toppen att informationen satt sig :)
På väg tillbaka till Drakstaden igen där leken fortsatte ute på gården.

Vackra, härliga höstfärger överallt!
 
 

Brandövning på Drakstaden!

I dag hade vi brandövning på förskolan. Vi pratade på morgonsamlingen om hur vi skall göra vid en eventuell brand och vad som är viktigt att tänka på. Sedan satte vi igång en brandvarnare och tränade på att utrymma förskolan på ett säkert sätt. Vi förklarade för barnen vad som hände och var noga med att påpeka att detta endast var en övning och att det inte brann på riktigt.

Det gick jättebra med utrymningen och vi var snabbt och säkert ute med alla barn och vuxna till vår uppsamlingsplats.

Efteråt så satte vi oss vid bordet och pratade om hur man kan släcka en brand på olika sätt. Vi visade att man både kan kväva elden genom att ta bort syret eller också så kan man släcka med vatten eller något annat släckmedel.

Vi har tidigare läst tidningen ”Flammy” för barnen här på förskolan. "Flammy" delades ut till oss när räddningstjänsten var här på brandsyn. Den tidningen har även de större barnen fått med sig hem.

 

Ni får gärna prata mer med barnen om detta hemma för att avdramatisera det här med brand och att det troligen aldrig kommer att hända här. Samtidigt måste vi vara förberedd och ha kontinuerliga övningar på detta.

När brandlarmet går tar vi på oss våra skor i rask takt!
 
Vi stänger inne branden genom att stänga dörren!
 
På väg till vår förutbestämda uppsamlingsplats : Grinden.
Här stannar vi och vi checkar ännu en gång av barnlistan.

Vi njuter av det härliga vädret å äter mellis ute :)

På biblioteket!

...på jakt efter böcker om myror. Å lite nya sagostundsböcker vore ju kul :)

Välkommen att kika in till oss på Drakstaden!

Här hittar du info om Stordrakar, Smådrakar och om oss Drakpersonal förstås!

RSS 2.0