Teknik i förskolan

Vid vårt senaste besök till biblioteket lånade vi en bok om broar och tunnlar.
När vi läste boken, som handlar om olika konstruktioner av broar (SPÄNNANDE!!!), började vi prata om det stora brobygget över ”sundsvallssundet”.
 ALLA barn visste om att det höll på att byggas en bro så vi bestämde oss för att gå ner till vattnet och titta.
 
Efter en lagom lång promenad kom vi äntligen fram till en plats där vi kunde se båda sidorna av bron. Vi tittade på konstruktionen och pratade om pelarna som vägen ska ligga på och om hur de lyfter upp delarna osv. JÄTTESPÄNNANDE!!!
Förskolan ska sträva efter att varje barn:
"tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld..." Lpfö-98, rev 2010
 
När vi kom tillbaka till förskolan var det uppdukat för BROBYGGE =-)
 
Mitt på scenen gick en lång och bred å som barnen fick bygga broar över.
 
 
 

Förskollärare ska ansvara för att:                                                  

"barnet stimuleras och utmanas i sitt intresse för naturvetenskap och teknik..." Lpfö-98, rev 2010
 
Det var en ett spännande tema och barnen gillar verkligen skapande och här var det ju TEKNIK som var i centrum och det klarade de alldeles utmärkt!
 
 
 Förskolan ska sträva efter att varje barn:
"utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar...." Lpfö-98, rev 2010
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen att kika in till oss på Drakstaden!

Här hittar du info om Stordrakar, Smådrakar och om oss Drakpersonal förstås!

RSS 2.0