Påskpyssel del 1

På skärtorsdagen berättade vi sagan om Påskhäxan på flanotavlan och sen fick de som ville måla sig till påskkärring eller påskpirat.

Utflyktsdag i den underbara vårsolen

Digitala småbarn

Vi har varit på en kurs på södra berget som heter "Digitala småbarn". Här fick vi tips och idéer om hur vi kan utveckla och fördjupa oss i vårt användande av Ipads, Iphones och datorer som pedagogiska verktyg i vår verksamhet.
Nedan ser vi exempel på hur vi kan använda en sida som heter www.webcamtoy.com. Här använder vi programmet så att barnen kan se sig själva på tv med olika effekter. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Idag är det våffeldagen!

 
Så till lunch åt vi såklart nygräddade våfflor med grädde, färska hallon & hallonsylt -mums!!!
 
 

Hemspråksundervisning med Flaureta

Vi har en fantastisk tjej som kommer och har hemspråksundervisning på Albanska för ett av våra barn. Hon är  verkligen duktig på det hon gör, hon är engagerad och frågar vad vi jobbar med i vårt Temaarbete och så tar hon med sig olika material som hon använder i sitt arbete.
Efterson vi har Tema Färg & Form så blandar hon in det i sitt arbete.
 
Här har Flaureta med ett fiskespel vilket Rinna uppskattar. På baksidan av fiskarna står en massa olika frågor, det blir både färg, form, matematik och andra frågor som Rinna försöker klura ut.
 
 
Idag började de med ett matematikpass anpassat för barn i förskolan, sedan berättade Flaureta sagan om Bockarna Bruse för Rinna. Sedan berättade/spelade dom upp den tillsammans för mig (Jeanette).
Jag passade på att ta några kort och jag slutar aldrig förundras över Rinna/barns förmåga att minnas och återberätta!
 
 

Veckans dukvärdar: en liten & en stor Drake.

Alla barn på Drakstadens förskola är indelad i två grupper: Stordrakarna & Smådrakarna, och beroende på vad vi ska hitta på använder vi oss av dessa grupper. Ibland, som vid dukningstillfällena vid lunchen, tar vi en liten och en stor Drake som får samarbeta. Vi ser många fördelar med detta och att det gynnar både det lilla och det stora barnet. Att få vara den som kan, den som man ser upp till, det stärker det stora barnets självkänsla & självförtroende och ger en känsla av att kunna, att veta, att våga! Kan vi ge våra barn något viktigare att bära med sig genom livet än detta? 
Att som litet barn få vara med och göra & lära med hjälp av en kompis leder det lilla barnet vidare i sin utveckling och i sitt lärande. Och att kunna samarbeta är också en nyttig kunskap.
Vi får en win-win situation helt enkelt!
 
 
Vi sätter upp håret, tvättar händerna och tar på oss varsitt förkläde innan vi sätter igång med dukningen.
 
 
Några av de mål som förskolan ska sträva efter är. enligt läroplanen för förskolan Lpfö 98, att barnen:

 

                                            • utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,

• utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,

• utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler,

 

 

Vintriga, soliga, vackra, isande kalla bilder från veckans utflykt!

 

Nu kör vi Bamsegympa på torsdagar!

Vi har köpt in materialet "Bamsegympa -ett komplett rörelseprogram för förskolebarn" från Svenska gymnastikförbundet. Bamsegympan innehåller många olika delar som vi kan använda på ett flertal sätt både utomhus (när vädret tillåter) och inne på förskolan. Lekar, rörelsesagor, ramsor, musiklekar, nedvarvning, Bamses rörelsepromenad (utomhus) är exempel på vad vi kan hitta på :)
Idag testade vi CD med musik som får barnen att komma igång och träna sin motorik till välkända och roliga Bamselåtar!
 

Vi leker "Kims lek" och...

...tränar samtidigt färger, minnet, koncentration, turtagning, matematik och en mängd andra saker SAMTIDIGT som vi har skoj!
Idag delade vi in barnen i små grupper med blandade åldrar. I varje grupp såg vi till att det fanns minst ett barn som kan färgerna. Ibland kan det vara en härlig känsla för barnen att få "briljera" med sin kunskap :) Nästa gång så sätter vi ihop grupper med ungefär samma kunskapsnivå men då höjer vi ribban för att utmana och leda dem vidare.
 
Vi bakade ihop vårt tema Färg & Form med Kims lek och gjorde följande: Vi tog fram fem färger som barnen fick berätta om (alt. gissa på), barnen blundar eller håller för ögonen. Kristin plockade bort en av färgklubborna och gömmer den bakom ryggen och därefter får barnen gissa vilken färg som saknas. Här tränar vi på att vänta på sin tur och räcka upp handen.
Denna gång fick barnen i slutet av leken välja varsin färgklubba och sedan leta upp en leksak, ett klädesplagg el dyl i samma färg som sin klubba. Vi tränar färgerna OCH lär oss se att någon/något kan ha lika eller samma färg.
j
Att blunda kan vara lite klurigt ;)  
 
 
 
 
 
 

En helt vanlig tisdagförmiddag:

Vi provar att gå i högklackade skor, bakar med play doh, har sångsamling, mäter barnens längd för mars månad så att vi kan göra ett diagram i slutet av terminen, vi läser bok, skrattar tillsammans, äter frukt, bakar med play doh igen, vi bygger med lego, gör en tågbana tillsammans, lägger pärlplatta, springer inne (fast vi egentligen inte ska springa inomhus men det är ju sååååå roligt så!), de minsta får en ny torr blöja, vi dansar en svängom tillsammans, vi kramas när någon blir lite ledsen, vi ritar och vi tvättar händerna och mycket, mycket mer.
 

Mille 2 år på alla hjärtansdag <3

Välkommen att kika in till oss på Drakstaden!

Här hittar du info om Stordrakar, Smådrakar och om oss Drakpersonal förstås!

RSS 2.0